Tröttheten går genom

Märker att julstressen kryper på ,, det är blandade känslor.. Jag gillar ju verkligen snö och kyla spesielt gnistrande stjärnklar himmel och ljudet av knastrande snö under skorna.. Även om det blir kallt så är det fint på något bra sätt,, hjärtat blir varmt och det är fjärilar i magen..

Men just känslan av julklappar och förväntan och få till så alla ska blir ihågkomna på bästa sätt,,, det tar i själen! 
Jag kommer ihåg några sekvenser från barndomen ,,  väntan på just julklapparna dagarna innan jul.. Oftast dök det upp någon från aasa's i Övertorneå med några paket.. Dem stannade aldrig så jag kommer ihåg det. Bara att dem står i hallen mot pannrummet.. Önskan att det var Kicki,, el att dem stannat kvar enstund. 
Min morbror kommer jag ihåg och Helen hans tjej, jag hade turen att hinna ta vara på hans sista år och lära känna han... Få lite historier och lite minnen.
Fast än jag så många gr även nekade prata med han,,, jag har svårt med alkoholmissbruk.... Även om det gör ont att säga ifrån så är det enda sättet att själv inte falla.
Och jag vet att det är taskigt men känslorna styr där över rätt å fel!
Klart hjärtat alltid Ville hjälpa å lyssna 
Men det är sjukt jobbigt när det ringer och du får höra att detta är sista gr vi pratar för i morgon finns jag inge mer... Likt förbannat levde han nästa dag... Efter många såna långa o korta samtal blev jag hård.. Det går inte att varje jäkla gång släppa allt och åka iväg... Tro mej jag har åkt många mil i onödan! 
Men jag har nog lärt mej en läxa för livet varje gr... Det går inte att hjälpa någon mer än att finnas till!
Tillbaks kan jag bara hoppas att få samma kärlek själv! 
Tänker på alla Facebook inlägg hit å dit... Folk lägger så fina selfies och en jävla massa prylar som köpts åt kidzen.... Herregud! Vad tänker man med? Komigen å var lite förälder i stället. Lägg bort prylköpandet och ta vara på tiden som finns ☺️
Ha massa regler och håll dem.. Hårt!
Jag är ingen perfekt mamma.. Långt ifrån ... Men jag har haft massa regler & tider!
Det har räddat och format mej!
Det är det som jag avskydde som tonåring men som jag 20år senare vet var det absolut rätta!

Oj vad jag spårade igen... 
Men körde bil ikväll och det var riktigt kallt med månen och stjärnor och knaster under skorna & allt påminde mej helt plötsligt om Övertorneå... Allt fika hos mommos syster .., om lägenheten jag tömde efter morbror vandrat vidare.. Om ekobadet på somrarna .. Om ponnysarna vi hyrde om sommaren till kuiva. Om Makaroner och spagettiröran när jag valde mat.. Om kuivaliha soppa.. Om julklapparna..
Om EPA traktor.. Om festerna
Om dejten på kyrkogården... Om lövbiten och sånt...
På nått sätt har Övertorneå en väldigt  spesiel plats i mitt hjärta..

Vi bär alla på en ryggsäck som formar oss för varje detalj vi stoppar ner ❤️

Någon dag kan jag berätta om var sak på ett bättre sätt än idag!
Ikväll blev det bara en stor saknad av det där sms:et jag hade behövt..

Kram




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0