Kommer nog att drömma om bilar

Jag har varit å testat en ny Skoda 😳😳
Det var nära att Saaben blev kvar 😂😂
Nu har jag bil ångest!!!
Det är lättare å köpa häst å diskutera delar kring dem,,
Försäkringar.. Vad den ska äta och vilka muskler som måste byggas..
Skillnaden på häst och bilköp är svårt & nästan omöjligt att förstå 😉
Om jag köper en billig häst och förvaltar den bra! 
Låt oss säga att den är tovig och tunn, den är sur och slö.. Men den har ett vackert huvud. Fina ben och läckra strumpor😁 vad har jag då? Jo kanske himla många timmar jobb... Så det blir några tysta timmar i huset 😂😂 
En utmattad mamma som garanterat inte bråkar på små saker i onödan för det är bortkastad tid! Den tid jag skulle vara inne, skulle jag ta väl vara på... kanske döpa den till kvalitets tid 😉
En tokigt bra sambo blir man ju oxå med häst .. Tänk bara tiden som ges till sambons intressen, jag kräver liksom aldrig tid tillsammans jag håller ju till i stallet 😝   Det måste vara guld värt .ler..

Men låt oss leka med tanken på bil köpet..
Vad får jag då... En dyr bil på gården..
Den är alltid skitig, eftersom det tar sjukt länge att "rykta" bilen så lär det bli ogjort...åtminstonde vad  min erfarenhet hittills är.
Den skall tankas mer ofta än sällan...
Försäkringen kostar nog lika som för hästen.  Jag Slipper dock vaccinera.
Slår jag på diesel värmaren så låter den lite när jag går ut  men bara lite surrande,, (hästen gnäggar)
Sen kommer det som skiljer dessa!!!!
Ju mer jag använder bilen.. Ju äldre den blir ju mer förlorar jag! När jag lärt mej allt och den liksom går att styra fast jag blundar och tänker att nu är det dax att uppgradera och köpa ny...
Då är den liksom inte värt nått!!
Fast jag använt hur många timmar som helst åt att köra till o från A-B!!
Det lönade sej inte alls.
Hästen då??
Jo ju äldre den blir ju billigare försäkring.
Är den över 16 så kallas den veteran 😂
Men priset på den för många år sedan billiga tunna slöa toviga häst..
Den som idag går att rida med bara tanken!!  Nästan utan några tovor 😁
Den har efter all tid i stallet och efter all ridning och hantering stigit i värdet..
Den kan kosta mer än tre gånger så mkt nu som då!!
Fast åren gått..
Helt plötsligt är andrahands värdet mkt mkt högre än vid köpet!

Här har ni nått att bita i 😆😆😝

Jag kommer att sova och vakna i samma tankar...
Fast jag behöver en bil å dra dessa hästar med ändå... Frågan är om det är värt pengarna!?

Bäst att sova på saken!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0